Karens efter kennelhosta?

Jag undrar över hur lång tid efter debut av kennelhosta man måste vänta för att få tävla i t ex rallylydnad? har fått olika förslag, från två veckor till 30 dagar. Vad gäller?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.

    Karenstiden för att kunna tävla efter att hund haft kennelhosta eller vistas tillsammans med hund som varit sjuk finner man i våra Utställnings- och championatregler, allmänna regler under punkt 6.

    De allmänna regler gäller för alla utställningar, prov, tävlingar och beskrivningar som anordnas av alla klubbar inom SKK organisationen som SKK Länsklubbar, lokala kennelklubbar, special klubbar, rasklubbar och verksamhetsklubbar samt avtalsanslutna klubbar.

    "Smittsam sjukdom
    Hund som har en smittsam sjukdom eller ohyra får inte delta. Hund får inte delta som under den senaste månaden har haft eller misstänkts ha haft valpsjuka, parvovirusinfektion eller kennelhosta, eller som under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som då var sjuk i någon av dessa sjukdomar."

    Annika Medlemsservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.