Kan man använda kryptorkid hane till avel?

Hej, min fina pomeranian hane är nu 15 månader gammal och har fortfarande en testikel. Har läst om att detta kan hoppa över generationer även om det är genetiskt. Kan man ändå använda i avel eller måste man kastrera honom även fast han annars är fullt frisk och har perfekt temperament?
Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej,

    Tilsammans med registrering av valpkull så måste testikelintyg för hanhunden bifogas. Där ska veterinär intyga att hanhunden har båda testiklarna vilket i ert fall inte kommer vara möjligt.

    Ett testikelintyg kan även vara en utställningsmerit från officiell utställning.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.