Kan köp hävas, gäller omplacering hund.

Om jag köper en hund där det uppkommer problem som ägare påstår att hunden ej har. Kan köp hävas? Hur går man vidare från det?

Kommentarer

  • Hej Ulrika!
    Nej, man kan inte häva ett köp av hund. Öppet köp tillämpas inte vid köp av hund om det inte särskilt avtalats. Om säljaren däremot har ljugit eller undanhållit viktig information som skulle påverkat köpet kan du reklamera köpet. Du får då hänvisa till fel i varan. Felet ska i första hand avhjälpas. Det kan också leda till prisavdrag. För att kunna häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse. Du får börja med att reklamera felet hos säljaren. Om denne bestrider dina krav får du vända dig till allmän domstol.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.