Kan en hund ha två regnr i två olika länder?

Blev intresserad av en valp i Danmark.Valpen har en Danskregistrerad pappa på stamtavlan.Jag tittade då på Skk data och hittar samma pappa i Sverige med ett svenskt regnr.Hur kan detta vara möjligt?Och hur blir det om jag köper en valp med exportstamtavla till Sverige och skall omregga valpen,när valpens pappa har två regnr i två olika länder ? Jag frågade uppfödaren men fick inget tydligt svar.Uppfödaren har registrerad kennel i Danmark.

Kommentarer

  • Hej,

    En hund kan ha flertalet registreringsnummer ifrån olika länder då man aldrig tar bort ett registreringsnummer om hunden exporteras till annat land.

    När valpen som du är intresserad av registrerades så kanske hanhunden var boende i Danmark och sedan efter detta så har den importerats till Sverige, därav har valpen inte hanhundens svenska registreringsnummer i stamtavlan.

    Det är iallafall ingenting som du behöver vara orolig över!

    Önskar er en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej igen o tack för ditt svar.Hanhunden var redan registrerad i Sverige när den parade en tik i Danmark.( Hanhunden har två kullar i Danmark efter att den är svenskreggad) Jag tycker det låter väldigt konstigt.Så du menar att om jag köper en valp i Danmark med exportstamtavla så kommer fadern stå som danskreggad fast den är svenskreggad.Varför skall jag då ha exportstamtavla på min valp om det svenska regnr endast gäller i Sverige???
    På ditt svar verkade det som om du trodde att parningen i Danmark var gjord innan den blev registrerad i Sverige.Så är det inte.
    Om du inte är säker på ditt svar så vill jag att du konfererar med dina kolleger.Mvh Anette    Jag väntar på ditt svar...
  • Hej,

    Inom Norden behöver du ingen exportstamtavla för registrering i Svenska Kennelklubben.
    Vilket registreringsnummer som föräldrarna har ingen betydelse för registreringen i Sverige.

    Som jag nämner för dig tidigare så har troligtvis denna hanhund varit i Sverige tidigare och deltagit på tävling och sedan har den svenskregistrerats vid ett annat tillfälle och då finns den med både danskt och svenskt registreringsnummer i hunddata.
    I Danmark använder man sig då av danska numret och i Sverige av det svenska.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej igen o tack för ditt svar!
    Jag har en ny fråga ang registrering.
    Du skriver i föregående svar att:Vilket registreringsnummer som föräldrarna har ingen betydelse för registrering i Sverige.
    Så du menar att det är inget tvång för mig att omregistrera min valp som kommer från Danmark.Jag kan registrera valpar efter denna valp,när den är vuxen i SKK?
    Med vänlig hälsning Anette
  • Hej,

    För att kunna använda en importerad hund i avel och delta på prov och tävling så behöver den vara svenskregistrerad.

    Det jag menade med att registreringsnummer för föräldrar är att det inte spelar någon roll om det är det danska eller svenska numret som står angivet i stamtavlan.
    Huvudsaken i denna fråga är att er hund är registrerar i Danska Kennelklubben och därmed kan omregistreras och få ett svenskt registreringsnummer.

    Om det finns flera oklarheter i ärendet så ta gärna kontakt med oss på reg@skk.se

    Önskar er en trevlig sommar!

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.