Krävs jaktmerit på Ungersk Vizsla för att kunna få cert?

Jag har en korthårig ungersk vizsla och när jag anmälde honom till Ronneby internationella utställning fick jag frågan om han har jaktmeriter och kan tävla om cert. Han har inga jaktmeriter och kommer att visas i valp 6-9 månader och man kan kanske inte få cert för att han är för ung ändå. Men vad jag främst undrar, stämmer det att han inte kan få cert utan att ha jaktmeriter framöver?

Kommentarer

  • Hej,

    Om du anmält din hund i valpklass så ska du inte ha fått några frågor om hunden  t ex har jaktmeriter då valpklass är en inofficiell klass.

    När din hund sedan går i officiell klass, det gör den från det den fyllt 9 månader så krävs jaktprovsmerit på din ras för att kunna tävla om cert.
  • Hej igen,Det stämmer, han kommer att vara i 9-12 mån klass. Vad innebär jaktmeriter? Vad behöver han göra? Som du förstår är jag helt ny inom området.Så om han inte har jaktmeriter finns det ingen anledning egentligen att ta honom till utställningar, eller hur? Han kan ju inte få några meriter.
  • Hej,

    Här nedan ser du vilka arbetsmeriter som krävs på din ras för att erhålla cert,

    "Lägst 3:e pris på jaktprov eller fullbruksprov för stående fågelhundar"

    Din hund kan fortfarande få meriter, det enda den inte kan göra utan provmerit är att tävla om certet.

  • Hej!Vilken typ av merit skulle han kunna få?Som sagt, helt ny inom detta.Jag trodde bara det fanna cert. Men det är det enda för att bli champoin?Ge mej gärna länkar där jag kan läsa om andra meriter som kan fås på utställning.
  • Hej!
    På den här sidan kan du se bedömningsordningen vid utställning och de olika priser som delas ut. Som du ser så kan en hund tävla om exempelvis BIR och BIS oavsett om den är behörig att ta emot certifikat eller ej.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.