Jag har tagit hand om några hundar i över åtta månader. Äger jag hundarna nu?

Hej ,jag tog hand om några chihuahua vid en bekants sjukdom (hon har Kennel) för 2 år sedan,hon har nu avlidit för 14 dgr sedan,innan hon gick bort så sa hon att de skulla stanna här, hennes dotter gick med i kennel strax före dödsfallet o det verkar som hon vill ha hem dem,,Mu undrar jag= har hört en sak att hon inte kan ta dessa djur eftersom de varit här över 8 månader,, Med vänlig hälsning Irene

Kommentarer

  • Hej I Andersson,

    SKK kan tyvärr inte utreda äganderättstvister och inte heller uttala oss i specifika juridiska spörsmål kring ett eventuellt muntligt avtal mellan två parter, varav den ena har avlidit.

    Köpeavtal eller annan överlåtelsehandling används företrädesvis för att styrka äganderätten juridiskt.

    Att du har haft hundarna hos dig i över åtta (8) månader innebär inte automatiskt att du äger dem. Tvister av detta slag måste lösas i domstol om ni inte själva kommer överens - och båda hävdar att ni har äganderätt till hundarna. Nekar du att överlämna hundarna för att du hävdar att du äger dem med stöd av ett muntligt avtal får den andre väcka talan i domstol som då får pröva äganderättsfrågan. Observera att det är den part som påstår något som har bevisbördan för att styrka sitt påstående. Muntliga avtal är betydligt svårare att bevisa än skriftliga.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.