Intresserad av att vara fodervärd

Hej! Jag och min sambo har varit intresserade av att vara fodervärd och pratat med uppfödaren.. hon sa dock att hanarna var dyrare och honorna billigare, när jag frågade om det inte var fodervärd då så hon att "jag kan ju inte ge bort hundarna, dem är värda mer än vad du betalar" och kravet var att hon skulle få ta kullar på tiken vi var intresserade av.. Vi blev då osäkra för vi ska väl inte behöva betala för en hund vi vill vara fodervärd till? Eller kan hon kräva det? Hon sa också att efter hon fått 2 kullar på hunden inom 3 år så är hunden våran utan extra kostnad.

Kommentarer

  • Hej Linnea

    Det framgår inte av ditt mejl om uppfödaren du har pratat med är ansluten till SKK, dvs registrerar sina valpar i SKK och därmed också ska använda SKKs avtal. SKK har två avtal för att sälja hund med bibehållen avelsrätt. Antingen köpeavtal med bibehållen avelsrätt eller fodervärdsavtal. Skillnaden mellan dessa båda avtal är antalet kullar och att halva kostnaden för hunden erlägges med likvida medel om hunden säljs på bibehållen avelsrätt. Fodervärdsavtalet finns att ladda ner på skk.se. Om du laddar ner avtalet kan du läsa det noggrant och få en bild av vilka rättigheter och skyldigheter du som fodervärd har. Du kan också ladda ner vår avtalsbroschyr och läsa mer om samtliga SKKs avtal i den.

    Oavsett vilket alternativ du tycker bäst om bör du noggrant läsa avtalsvillkoren. Då båda avtalen förutsätter ett fungerande samarbete med säljaren/överlåtaren måste det kännas rätt att köpa hunden från just den uppfödaren. Hunden ska ju lämnas ut vid vissa tillfällen och köper du en tik kommer den att vid en eller två perioder vara ifrån dig och din familj i flera veckor vid valpningen. Om det inte känns rätt ska du inte teckna dig på denna typ av avtal utan köpa hunden direkt, till dess fulla pris.

    Hoppas att du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen åter!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.