Inga testiklar i pungen

Hej. Jag var på veterinärbesök med min 8 månaders schäfervalp för några dagar sedan och då konstaterades det att hans testiklar inte kommit ner i pungen. Veterinären sa att vi kan vänta och titta på detta igen när hunden är 12 mån. Veterinären berättade att det är vanligt att det bildas tumörer om testiklarnas inte "ramlar ner" och rekommenderade att man opererar bort dem om problemet kvarstår.När jag köpte hunden vid 8 veckors ålder så fanns det angivet i köpeavtalet att testiklarna inte "ramlat ner". Om testiklarna inte "ramlar ner" har jag då rätt till prisnedsättningen av uppfödaren?

Kommentarer

  • Hej Anders och tack för din fråga!

    Enligt SKKs köpeavtal är säljaren ansvarig för dolda fel. Ett dolt fel är ett fel som förelåg vid tidpunkten för överlämnandet och som påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund, men som upptäcktes först senare.

    Att en hund inte får ner sina testiklar (det vill säga att hunden är kryptorchid), föranleder inte att den på något sätt ses som felaktig enligt SKKs köpeavtal. Enligt köpeavtalet säljs en sällskapshund, och inte ett avelsdjur. Det föreligger således inte någon skyldighet för säljaren att reducera valppriset, eller att kompensera köparen om testiklarna inte "ramlar ned".
  • Hej,
    Vi har en liten uppfödning av Golden retriever , nu är det så att en
    valp vi sålt har bara en testikel nere , valpen är drygt ett år.
    vilken ersättning skall vi ersätta hundköparen med?
    Mvh Anders Olofsson Kennel Goldzack
  • Hej Anders!

    Som du kan se av Adams svar i tråden ovan har du som uppfödare ingen skyldighet att ersätta hundköparen för att hanhunden är kryptorkid. Om du ändå väljer, exempelvis som good will, att ersätta hundägaren hade SKK tidigare en rekommendation om prisnedsättning om 15 %. Du måste dock vara tydlig med att du gör det av ren good will och att det inte handlar om en reklamation i enlighet med konsumentköplagen, för enligt den har du ingen skyldighet att ersätta ägaren.
    Lycka till!
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.