Inavelsgrad

Hej !
Jag letar valp och har hittat en på Köpa hund .se.
Men det står så här på Inavelsgrad.
"Inavelsgrad 0% Beräkning av inavelsgrad är beroende av stamtavlans fullständighet. För denna kull bedöms det beräknade resultatet vara osäkert."
Vad innebär det? Ska man inte köpa där?
Eva

Kommentarer

  • Hej Eva,
    troligen är någon av föräldrarna en utländsk hund. På Avelsdata kan man beräkna inavelsgraden på 6-led på svenskfödda hundar. Här har man kanske bara fullständig stamtavla i 3-led som krävs vid registrering. Därför kommer denna kommentar och det är inget du behöver vara orolig för.
  • hej har gjort en prov parning här på ssk och inavels graden är 0,8% vissa fält är färgade
    och det är nere i 5 och 6 ledet är det bra att göra en parning med denna procent

  • Hej Sara,
    det låter väldigt lågt och bra men råder dig ändå att kontakta rasklubben för din ras och hör vad de rekommenderar.
  • Vad har Skk för rekommendationer för procent inavel vet vad rasklubben har
  • Mot bakgrund av de hälsorisker en hög inavelsgrad medför och med hänsyn till rasens långsiktiga utveckling bör parning mellan närbesläktade individer undvikas. Ett riktmärke är att aldrig para hundar som är närmare släkt än motsvarande kusiner. En sådan parning ger en inavelsgrad hos avkomman på 6,25 procent. Detta ska ses som en övre gräns och är inte en önskvärd procentsats. Om majoriteten av parningar ligger på denna nivå kommer inavelsökningen i rasen som helhet att bli för hög. Parning mellan förälder och avkomma samt mellan helsyskon är aldrig försvarbart och dessutom ett brott mot SKKs grundregler.

    Genom att begränsa inavelsgraden i varje enskild parning kommer även inavelsökningen, och förlusten av genetisk variation, i rasen som helhet att bli långsammare. En generell rekommendation, som redan tillämpas i många raser, är att inavelsökningen i populationen inte ska överstiga 2,5 procent, beräknat över fem generationer (eller 0,5 procent per generation).

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.