Vad är SKKs riktlinjer om inavel?

Vad anser SKK om en parning mellan två halvsyskon, finns det någon generell riktlinje eller är det skillnad beroende på vilken ras det gäller?

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga!

    Mot bakgrund av de hälsorisker en hög inavelsgrad medför och med hänsyn till hundrasernas långsiktiga utveckling bör parning mellan närbesläktade individer undvikas. Ett riktmärke är att aldrig para hundar som är närmare släkt än kusiner. En kusinparning ger en inavelsgrad på 6,25 %, vilket inte ska ses som en önskvärd procentsats utan som en övre gräns! Om majoriteten av parningarna i en ras ligger på den nivån kommer inavelsökningen i rasen som helhet att bli för hög. Parning mellan förälder och avkomma samt mellan helsyskon är aldrig försvarbart och dessutom ett brott mot SKKs grundregler.

    Mer information om inavel och inavelsgrad finns att läsa här

    Vänliga hälsningar
  • Hej hur ser man på parning av halsyskon där den ena föräldern (tikarna) är ur helt olika linjer. Inavelsgraden blir ju då hög. 12,5%.
    Hur ser ni på registrering av valpar i en sådan kombination?

  • Hej Gunilla!

    SKKs rekommendation är att i möjligaste mån undvika den typen av parningar. Vi råder våra uppfödare att eftersträva låga inavelsgrader och inte göra parningar som överstiger 6,25 % inavelsgrad.

    Det kan möjligtvis i vissa undantagsfall finnas en välgrundad anledning till att göra en parning med högre inavelsgrad än den vi rekommenderar och en valpkull med inavelsgrad 12,5 % kommer registreras som vanligt om alla andra krav för registrering är uppfyllda. Inavelsgraden för varje registrerad valpkull publiceras på SKK/avelsdata.

    Vänliga hälsningar
  • Hej!

    Hur många generationer är inavelsgraden beräknad på 3,4,5,eller 6 när vi går in på avelsdata för att få hjälp?

    MVH Bodil Andersson
  • Hej Bodil och tack för din fråga.

    SKK Avelsdata beräknar inavelsgraden över 5 generationer.

    Med vänlig hälsning

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.