Inavelsgrad på mamman över 10% hinder för valpköp?

Vi letar efter en Shetland sheepdog valp att köpa. En valp vi hittat och som verkar fin har en mamma med inavelsgrad 10,2%. Är det några varningsklockor som ska börja ringa här? Nåt speciellt vi bör tänka på eller fråga efter?

Kommentarer

  • Hej Ola,
    vad mamman har för inavelsgrad är inte lika intressant som vad valpen har då det även är en pappa inblandad. Ta reda på vad valpen har och utgå ifrån det. Kontakta gärna Shetland Sheepdog klubben och hör vad dom rekommenderar när det gäller inavelsgrad för rasen.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.