Inavlade föräldradjur

Hej,
Jag är intresserad av att köpa en valp från utlandet. Har tittat på en kull. Själva kullen har 0% i inavelsgrad. Men mammans morfar och farfar är samma hund. Är det då dumt att köpa en valp från denna kull? Tänker främst på att man vill ha en så friskt och sund hund som möjligt men även så vill jag inte främja osund och oseriös avel.

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Vad bra att du är noga i ditt val av valp och prioriterar hälsa och sundhet. Att göra en sådan parning som tiken kommer från strider mot våra rekommendationer här i Sverige eftersom inavelsgraden blir alldeles för hög, men om den tiken sedan paras med en helt obesläktad hane så bryts inavelseffekterna där. Så om valpkullen får 0 % inavelsgrad så bör det inte bli problem orsakade av just inavel.

    Här kan du läsa mer om inavel och vilka risker det kan medföra!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.