Hur skall avtalet för lån av tik tolkas?

I avtalet finns följande mening:

"Vid en levande valp utgår ersättning med .... kronor."

Skall den tolkas som att denna ersättning utgår för var och en av de levande valpar som låntagaren får behålla? Eller betyder det att det enbart utgår ersättning för en levande valp, oavsett hur många som föds?

Hälsningar/Bengt

Kommentarer

  • Hej Bengt!
    Avtalet för lån av tik ska tolkas så att man kryssar i ett av de tre förvalda alternativen. Det första alternativet och det du frågar om avser när man använder sig av parningsvalp som betalning. Det är inte ovanligt men man måste då tänka på vad som ska ske om det bara kommer ut en valp. Vid det scenariot får tikägaren alla intäkter och låntagaren står för alla utgifter, därav att man bestämmer vad som ska hända om det bara blir en valp och låneavgiften är en valp.
    I alternativ två avtalar man om en ersättning per valp gånger antalet valpar och i det tredje alternativet avtalar man om en klumpsumma. Även detta alternativ kan bli vanskligt om det kommer ut få valpar, då riskerar låntagaren återigen att gå back på lånet. Såvida ni inte är uppfödare som vill välja parningsvalp skulle jag föreslå att ni använder er av alternativ nummer två.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.