Hur registrerar jag min importerade hund från UKC?

Hej!
Min hund är född i Sverige men har utländska föräldrar, registrerade i UKC.
Jag har nu, efter mycket pappersexercis fått mejl från UKC att hans stamtavla är på väg till Sverige.
Jag vill registrera in honom i SKK för att kunna ställa ut honom.
Vad ska jag skicka in till er?
På utställningsreglerna står det ju att jag bara behöver skicka en kopia på hans stamtavla innan jag anmäler till utställningen.

Kommentarer

  • Hej Mia,

    Skicka in exportstamtavla i original tillsammans med blankett
    registreringsansökan för importerad hund.
    Du som ägare av hunden behöver även vara medlem i någon klubb inom organisationen.
    Här finner du mer info om våra medlemskap

    Avgiften är 655 kronor plus postens avgifter och stamtavlan skickas åter till dig mot postförskott så avgiften betalar du hos ert ombud när ni hämtar ut paketet.

    Enligt utställningsreglerna så ska hund som ägs av person boende i Sverige svenskregistreras för att kunna delta på prov eller tävling i Sverige.

    Med vänliga hälsningar,

  • Varför går det inte få en importerad hund från Lettland, där det tydligen finns två organisationer, den en är godkänd av FCI men tydligen inte den andra, registrerad i SKK, där alla papper finns på hunden med exportstamtavla osv? Kan man ställa ut den hunden på internationella tävlingar i Sverige?
    Mvh
    Monica
  • Hej,

    Hunden behöver ursprungligen vara registrerad i en nationell kennelklubb erkänd av FCI i det land där hunden är född för att vi ska enligt regler ska kunna registrera den i Svenska Kennelklubben.

    Ni finner mera information i våra registreringsregler.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.