Hur mycket tid krävs för att vara lämplig som hundägare

Hej!
Jag och min familj har under en längre tid funderat på att skaffa vår första hund. Vi har läst på mycket och lyssnat på poddar om att vara nybörjare med hund osv. Det första i princip alla tar upp är man måste ha tid för sin hund. Det håller vi helt med om men tycker det är svårt att veta hur mycket tid som krävs egentligen. Förstår att det beror lite på ras och vad man vill göra med sin hund, men kan man säga på ett ungefär?  Vi vill ha ett sällskap och att hunden ska kunna vara med oss på det vi gör. Vi är ganska aktiva och tycker om att röra på oss i skog o mark sommar som vinter. Vi jobbar båda två och våra barn är 11 och 14 år. Tacksam för svar.

Maria

Kommentarer

  • Hej Maria,

    Tack för din fråga.

    Det är jättesvårt att säga en ungefärlig tid då det beror på så många omständigheter. Till exempel om du kan ha hunden med dig på jobbet, vilken ras ni väljer, hur gammal hunden är, hur ni bor, hur aktiverar ni er hund på fritiden, vilken personlighet har hunden och så vidare.

    Så det enda man kan säga är att det tar mycket tid.

    Jag bifogar här nedan några länkar från vår hemsida skk.se som innehåller mycket bra information.

    Funderar du på att köpa hund?

    Kloka råd till valpköpare

    Lycka till med kommande hundköp!

    Veronica Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.