Hur lange maste importerad hund vara bosatt i Sverige innan registrering kan goras?

Hej,

bor for nuvarande med min Polska Owarcez Podhalanski i England, men Engelska Kennel Klubben godkanner ej denna ras for registrering for att det finns for fa antal hundar i England av denna ras.

Funderar pa att flytta tillbaka till Sverige & ansoka om SKK registrering istallet. Min hund har original export Pedigree Certificate fran Polen.

Ska aka till Sverige och ga pa arbetsintervju om nagra veckor. Kan jag ta med mig hunden till Sverige och ansoka om medlemskap i SKK samtidigt som min job-intervju?

Veterinaren har sagt rabies spruta ska ges 3 veckor innan resa & pass ska utfardas 48 timmar innan resan.

Vill fa hunden registrerad sa snart som mojligt for att jag vill stalla ut den i tavlingar och ocksa anvanda den i avel.

Tacksam for svar

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Gällande införselbestämmelser hittar du på Jordbruksverkets hemsida ​Jordbruksverket​​​
    För att kunna registrera den hund du har importerat i Svenska Kennelklubbens register behöver du skicka in hundens exportstamtavla i original (för nordiska länder ska originalstamtavlan skickas in) tillsammans med en registreringsansökan för importerad hund. Exportstamtavlan ska vara utfärdad på den person som ansöker om att omregistrera hunden i Svenska kennelklubben. Originalstamtavlan skickas sedan tillbaka med det nya registreringsnumret ditsatt. Det krävs också att du är medlem i organisationen.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.