Hur går det till när en fodervärdshund tillfaller fodervärden?

Hur går det till efter 5 år när fodervärden ska bli ägare av hunden?

Kommentarer

  • Hej Lillemor

    Jag är lite osäker på din fråga men besvarar den så som jag uppfattar den.

    Man gör ingenting när fodervärdshunden tillfaller fodervärden. Av avtalet framgår att hunden tillfaller fodervärden med full äganderätte när avtalsvillkoren är uppfyllda, antingen antalet valpkullar eller hundens ålder. När hunden fyller fem, på födelsedagen (allra senast) tillfaller således fodervärdshunden fodervärden. Det framgår av avtalet och inget annat behöver göras. Hunden borde redan sedan tidigare vara skriven på fodervärden (numera ägaren) i SKKs ägarregister då en hund bör vara skriven där den bor (oavsett ägarförhållanden), om inte bör så ske.

    Man har också en skyldighet att anmäla sig som ägare i Jordbruksverkets hundägarregister och man ska skriva över försäkringen på fodervärden/ägaren, om den tidigare har varit försäkrad hos uppfödaren.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.