Hundsmugglare

Hej!
Läser så mycket just nu om smuggelhundar och det är bra att det diskuteras.
Men en annan sak som måste upp på bordet är att både Länsstyrelsen och Jordbruksverket inte bryr sig.
Jag har sedan ett år tillbaka en granne som varit i Polen och
hämtat (smugglat) en hund, den är inte registrerad över huvud taget.
På grund av detta har jag varit till vet.och fått en rabiesspruta eftersom jag antar att hunden inte är vaccinerad. Dessutom ryktas det att det ska hämtas en hund till, vet ej om detta är sant, hoppas att det är fel.
Jag har påtalat denna hund till både Länsstyrelsens djurskyddsombud och till Jordbruksverket men ingen av dessa instanser är intresserade att göra något åt det.
Har även talat med en distrikt.veterinär i mitt landskap och hon blev riktigt arg när hon hörde om detta men tyvärr kunde hon inget göra.
Så det är ju fint att man diskuterar ämnet men när det ändå inget görs då blir det ganska tandlöst...

Hälsningar
Agnetha Asp

Kommentarer

  • Hej Agnetha,

    Det är helt korrekt att ta upp dessa frågor med jordbruksverket eller länsstyrelsen men jag skulle även rekommendera er att prata med tullverket och se om dom kan ge er bättre besvarat kring varför man inte tar tag i ärendet.

    Att hunden inte är registrerad i Sverige behöver inte betyda att det är en smuggelhund, det har med hundens ålder att göra och vad den har för vaccinationer när den kommer in till landet.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.