Kan en bostadsrättsförening förbjuda rastning av hundar

Fick en julhälsning av bostadsförening ang: Rastning av hundar.
Det är förbjudet att rasta hundar inom området.
Kan man förbjuda hundrastning ? Förutsatt att man plockar upp efter sin hund?

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Bostadsrättsföreningen kan besluta om ordningsföreskrifter som t.ex. innebär att hundar inte får rastas på gemensamma ytor inom föreningen. Ordningsföreskrifterna får  inte vara av helt godtycklig karaktär utan ska ha ett verkligt föreningsintresse och stå i överensstämmelse med ortens sed. Ordningsreglerna måste givetvis också vara beslutade i demokratisk ordning.

    Ett förbud mot rastning av hundar på gemensamma ytor inom bostadsrättsföreningen torde kunna motiveras av att hundar som rastas inom området förorenar de gemensamma ytorna och att avföring som helt eller delvis lämnas kvar sprider lukt och lockar till sig insekter, vilket orsakar olägenhet för grannarna i föreningen. Om olyckan är framme och du plockar upp efter din hund har jag dock svårt att se att bostadsrättsföreningen skulle kunna vidta åtgärder mot dig, men man bör i möjligaste mån respektera föreningens ordningsföreskrifter.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hur översätter man egentligen skylten
    Rastning av hundar förbjuden?
    I vår bostadsrättsförening fick jag en tillsägelse om att "du får inte ha din hund på gräsmattan! Märk väl att jag just hade och alltid brukar "rasta " min hund på utsidan av huset. Vi var på väg in genom porten som nås endast genom gården och min hund gick vid sidan om mig på gräsmattan! Jag frågade då om min hunds tassar var smutsigare än "ledamotens" skor? Ja, påpekade han, skylten gäller alla. Alla hundägare i vår förening "rastar " sina hundar utanför gården, men då det inte är förbjudet att äga hund i brf ska man ju inte behöva bära hunden hem!
    Jag översätter därför skylten som att man inte ska låta hundarna göra sina, särskilt stora behov , där skyltning är uppsatt.
    Nog bör väl detta påpekas särskilt!
    Mycket trött på dessa "hundhatare"!

  • Hej Birgitta,

    Förbudet får ställas mot att en hundägare måste ha möjlighet att promenera med sin hund där denne bor. Man måste som bostadsrättsinnehavare och hundägare självklart ha rätt att förflytta sig från och till bostaden med hunden.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.