Hundrastning genom vår privata egendom

Vi bor i en by, på privat gård med grusväg (även den privat) genom gården. Vi har hästar o hundar, en ridskola inackorderad för barn 5-15 år. Alla i byn går härigenom m sina hundar vilket vi tycker är både kul o trevligt. Men nu har en ny stjärna flyttat in i byn, går med sina hundar lösa (bl a en go rottweiler) Då några av hästarna är hundrädda o flera av besökarna oxå är det, har vi bett vederbörande att koppla hunden o inte gå vid ridhuset utan bara följa vägen genom gården. Hon skiter i det, kopplar inte hunden o låter den göra sina behov utan att ta upp. Vi vill ogärna förbjuda hundfolk att gå här, är själv hundmänniska, men hon vill helt enkelt inte respektera vad vi säger. Hur sjutton löser vi det här? Rent allmänt gör dom lite som dom vill, skjuter raketer o bomber närsomhelst under året, testar hagelbössan vid hagarna när dom har fest etc, men gudskelov är dom flesta av lektionshästarna skottvana så hästarna bryr sig inte.

Kommentarer

  • Hej,

    Störningar i boendemiljön (skällande eller störande hundar, fyrverkerier etc.) är en fråga för kommunen där ni bor, vanligtvis är det miljökontoret man vänder sig till. Överträdelser mot lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter anmäls till länsstyrelsen.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.