Vem är ansvarig om min hund skadar grannens katt?

Om min hund orsakar skada på grannens katt på våran tomt, vem bär ansvaret då?

Kommentarer

  • Hej Stephanie,

    Enligt 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter har du som hundägare ett strikt ansvar. Strikt ansvar innebär att du är ansvarig för alla skador som din hund orsakar, oavsett om du själv har varit oaktsam eller inte. Även om grannens katt blir skadad av din hund på din tomt är du således ansvarig för skadorna som din hund orsakar.

    Med vänliga hälsningar,
  • Om detta händer i en hyresrätt på en altan, att en katt ger sig in på en altan och en hund får tag i den?
  • Hej Anna!

    Den situationen som du har presenterat föranleder ingen annan bedömning än den ovanstående.

    Med vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.