Hund som reser med ombud

Hej!
har SKK reagerat på jordbruksverkets nya tolkning där ett ombud inte kan resa med en hund utomlands för att ens tävla utan att ägaren reser till samma destination inom 5 dagar?
Alternativet är att hunden vid resan räknas som en handelsvara och att ett Tracesintyg max 48 timmar gammalt uppvisas vid ankomst till Sverige. Eftersom detta är EU.s regelverk enligt vårt jordbruksverks ska då dessutom hunden ha ett högst 48 timmar gammalt Tracesintyg för att komma in i det landet du reser till också.
Skulle hunden bli mer trolig smittbärare för att ägaren inte är med? Skulle risken undanröjas för att ägaren sätter sig på ett plan för att själv åka ner och ta hunden över gränsen till Sverige?

Det här gör det ju omöjligt att hjälpas åt med meritering av hundar utomlands. Vem ska stå i passet ägare/uppfödare eller fodervärd? Enligt tullen ägaren.  Flera pass olagligt Tas ett nytt pass ut ska det förkomna polisanmälas och makuleras OM det hittas igen enligt jordbruksverket.

Hur har ni agerat och hur tänker ni agera framåt?

Kommentarer

  • Hej,
    För närvarande finns inga planer från SKKs sida att agera i denna fråga. Detta är ett myndighetsbeslut som SKK inte rår över.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.