Hund med på resa till Tyskland

Hej,

I sommar tänkte jag och min Staffordshire bullterrier tik resa med bil till Österrike och på vägen ner kommer vi stanna över en natt i Tyskland. Tyvärr är Staffen listad som förbjuden mot införsel i Tyskland men det finns en undantagsregel för hundar som följer sin ägare och inte stannar mer än 4 veckor i landet.

Det jag undrar över är vilka dokument som krävs för att få ta in sin hund. Det står "provided that the dog keeper can submit the documents required for the verification of the pets (e.g. certificate of descent/origin, vaccination certificate, certificate of the personality test, other certificates issued by the competent public affairs office)." Registreringsbevis och vaccinationsintyg är vi på det klara med och har även ett EU-pass med giltig rabiesvaccination men jag undrar vad som menas med "certificate of the personality test, other certificates issued by the competent public affairs office". Bör man ha med sig sitt MH-protokoll? Finns detta att hämta online? Vad kan "other documents" innebära?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Fia

Kommentarer

  • Hej Fia.

    Det är väldigt svårt att svara på vilka dokument som behövs. Det kan vara olika från land till land. Du måste kontakta motsvarande Jordbruksverket i Tyskland för att höra vilka dokument som krävs.

    Lycka till med er resa.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.