Hund i bur.

Hej,
Jag ska få hem min valp om två veckor, och undrar lite hur ni förhåller er till användning av kompostgaller och hundbur?

På vissa ställen står hos SKK det att det är förbjudet att avskärma med kompostgaller, på andra får man rådet att göra just det?

Jag har dessutom - av en person, inte SKK - fått rådet att lugna ner valpen vid "kvällsruset" genom att avskärma den med bur eller kompostgaller tills den lugnar sig och då ta postitiv kontakt och att hundeburen (öppen då) blir en postiv plats där valpen får vara ifred. Vad gäller?
Ann

Kommentarer

  • Hej Ann,

    • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
    • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.