Vad gäller för hund i bil?

HejFår man ha hunden lös i lastutrymmet i bilen om man har ett lastgaller så den inte kommer över till baksätet?
Gäller en Skoda octavia sedan

Kommentarer

  • Hej Dan,

    Jag bifogar en länk från vår hemsida och även en från jordbruksverket gällande hund i bil som du kan kika på.

    Jordbruksverket hund i bil
    SKK hund i bil
  • Hej Malin och tack för ditt svar men tyvärr har jag redan läst där och jag blir inte klokare för det.
    Det framkommer inte om hunden kan vara lös i bagage utrymmet om man har ett Skyddsgaller vid baksätet.
    Hund i sätet då skall sele på.Hund i bur är oxå ok
    Men som sagt hund utan bur i bagaget med Skyddsgaller är det lagligt?
    Mvh Dan
  • Hej igen,

    Såhär står det på jordbruksverkets sida:
    De får till exempel endast transporteras i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Dessutom ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning.

    I detta fall så skulle jag då rekommendera att det finns ett lastgaller bak vid bagageutrymmet så att hunden inte kan hoppa eller flyga fram och landa vid passagerarsätes utrymmet vid en inbromsning. Men inget krav på en bur om lastgaller finns.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.