Kvalificeras det som dolt fel om min hund ej är enligt rasstandard?

Hej!
Min minibullterrier på 8 månader är redan nu 7 cm högre än rasstandardmåttet på 35,5 cm. Han har dessutom fel bett. Detta innebär väl att han inte kan ställas ut? Räknas detta som ett dolt fel?

Christina

Kommentarer

  • Hej Nina,

    Du hittar standard för MINIATYRBULLTERRIER här! Av denna framgår bland annat följande. Mankhöjden skall inte överstiga 35,5 cm, intrycket skall vara substans i proportion till storlek. Underkäken ska vara djup och kraftig. Bettet skall vara ett regelbundet, perfekt och komplett saxbett med friska, starka och jämna tänder av rejäl storlek. Varje avvikelse från standarden kan utgöra fel, men mankhöjden och bettet torde inte utgöra diskvalificerande fel förutsatt att det inte anses som tydligt fysiska abnormiteter. Jag får dock hänvisa dig till SKKs tävlingsavdelning som du enklast når via mejl på tavling@skk.se för ett säkert svar och eventuella följdfrågor.

    Ingen av ovanstående avvikelser utgör dolt fel eftersom du enligt SKKs köpeavtal har köpt en hund huvudsakligen för sällskapsändamål. Säljaren ansvarar inte, om inte annat avtalats, för hundens exteriöra utveckling eller för exteriöra avvikelser hos hunden i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.