Hund anfallen av två andra hundar

Min hund blev anfallen av två hundar som rusade ut på gatan. Jag har varit hos veterinär och min hund har flera bitsår. Ska jag polisanmäla detta eller hur går jag till väga? I det här fallet gäller väl ägaransvar? Ska jag ta med mig kvittot från veterinären till hundägaren eller ska man fylla i ngt formulär?
Hälsningar
Fia

Kommentarer

  • Hej Fia,

    Jag vill inledningsvis beklaga att din hund har blivit biten av två andra hundar. Enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter har hundägare ett så kallat strikt ansvar för alla de skador som hunden orsakar. Skadorna på din hund utgör en sakskada.

    Det framgår av förutsättningarna i din fråga att du till följd av hundattackerna varit hos veterinären och du har rätt att begära ersättning för veterinärvårdskostnaderna som skadorna medfört av den andra hundägaren. Du bör överlämna ett skadeståndsanspråk till hundägaren och till detta bifoga kvittokopior och dyl. från veterinärbesöket som styrker dina kostnader. Du bör dessutom ange ett förfallodatum, det vill säga ett sista datum för när skulden ska vara slutligt betald.

    Att hundar attackerar andra hundar är inget brott i sig. Om hundägaren sedan tidigare haft exempelvis ett föreläggande om munkorg eller haft hundarna lösa på ett område med koppeltvång kan polisen utfärda böter för brott mot t.ex. den lokala ordningsstadgan

     Huruvida du ska polisanmäla händelsen eller inte är upp till dig att avgöra. Faktorer som torde kunna påverka din bedömning är om hundarna bedöms vara aggressiva/farliga, attacken skedde helt oprovocerat, hundägaren har dålig uppsikt över sina hundar och kanske till och med brukar ha sina hundar lösa, kort och gott om risken är överhängande för att det ska hända igen. En enstaka anmälan brukar inte leda till någon åtgärd men registreras på hunden och vid upprepade anmälningar kan polisen besluta om olika typer av förelägganden och i vissa fall göra en mentalutredning.

    Önskar dig en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.