Heriditet?

Vår ljuvliga Leonbergertik har vi tänkt ska få valpar vid nästa års vårlöp. Men så har vi nu fått veta att hennes mamma har diagnosticerats med glaukom. Frågan är: Hur kan vi, kan vi få veta om detta är den ärftliga sorten. Om det är det, hur stor är risken för arv?

Kommentarer

  • Hej Agneta.

    Det ni först och främst ska göra är kontakta en ögonveterinär som kan göra en ögonlysning av er hund och mäta trycket i ögat. Glaukom innebär ett ökat tryck i ögat. Ögonveterinärerna är specialistutbildade inom ögonsjukdomar och kan svara på alla era frågor. Se länk nedan för att hitta en ögonveterinär i er närhet.

    Hitta ögonlysare

    Lycka till!
  • Tack för snabbt svar!

    Som tyvärr inte besvarade mina frågor:
    Hur vet man om det är denärftliga sorten av glaukom?
    Om det finns en ärftlighet, avråder SKK från avel i så fall?

  • Hej,

    Vilken typ av glaukom det handlar om kan man inte avgöra förrän ögat har undersökts av en ögonveterinär och trycket har mätts. SKK kan inte svara på det.

    Att använda hund med känd ärftlig sjukdom i avel är ett brott mot grundreglerna.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.