Normal vikt för American stafford?

Har en amstaff kill på 16 ånader kastrerad o är väldigt stor för sin ras säger många. Han väger i dags läget 40jg o är regga i skk med stamtavla. Många påstår att det är mer än amstaff i honom trots alla papper o stamtavla att han är renrasig. Nu till min fråga vad är normal vikten på en kastrerad amstaff hane på 16 månader. Är han för fet?

Kommentarer

  • Hej Minoo,

    Enligt rasstandarden så är det vikten angett till att ligga mellan 28-33 kg  och en mankhöjd för hanar är 46–48 cm.

    Det svårt att uttala sig om en vikt på en specifik hund endast så här, hunden kan ha bra muskler och detta väger mer än fettmassa.
    Om ni är oroliga för vikten gällande eran hund så skulle jag ta kontakt med er lokala djurbutik och prata med någon som är kunnig inom hundfoder, förhoppningsvis kan dom ge er ett bättre svar gällande eran hund och kunna hjälpa er med ett foder som passar om han skulle behöva gå ner några kilo i vikt.

    Önskar er en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.