HD röntgen, höggradig dysplasi

Hej! Jag har en Golden tik på 1,5 år och röntgen visar på höggradig dysplasi, Vä:E HÖ:D har kontaktat mitt försäkrings bolag Agria ang vad som gäller. De sa att ni kan gå in och vara behjälplig och kontakta den kenneln jag köpt henne och begära reducerat pris. Stämmer det?
Mvh Annica Karvonen,Tornseglarens Stella regnr:SE15088/2018

Kommentarer

  • Hej Annica och tack för din fråga!

    Din uppfödare är ansvarig under de första 3 åren efter överlåtelsen om dysplasin klassificeras av den undersökande veterinären som ett dolt fel, det vill säga ett sådant fel som förelåg vid tidpunkten för överlåtelsen men som upptäcktes först senare och som påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund. Notera att ett HD-resultat endast är en gradering. Ett högt resultat behöver inte betyda att hunden har kliniska besvär av sina höfter. Mot uppvisande av röntgensresultatet och veterinärens utlåtande, av vilket ovanstående framgår kan du reklamera felet till säljaren varpå säljaren kan göras ansvarig upp till det avtalade priset för hunden. I första hand rör det sig då om att säljaren är ansvarig för avhjälpande (veterinärvård) upp till avtalat valppris (och i andra hand prisavdrag eller hävning, om felet är väsentligt).

    SKK kontaktar tyvärr inte uppfödare för din räkning, utan du får reklamera på egen hand. Om du får problem, eller om ni inte kan komma överens kan du kontakta den juridiska rådgivningen över mail eller telefon.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.