Hur gör jag för att överklaga HD resultat?

Hej
Har röntgat min hund och fått ett HD C. Vill veta hur jag gör för att överklaga detta. Hunden är ett år. Kan man få en till vetrinär som läser av plåtarna eller är bedömaren enväldig. Enligt den vetrinär som röntgade såg det väldigt bra ut så jag förstår inte resultatet.

Kommentarer

  • Hej,
    Ärendet som är avläst kan inte avläsas av en annan veterinär på SKK. Utan det är stängt. De två alternativ som finns är antingen att vänta minst 6 månader, röntga om hunden, och sända in det ärendet för avläsning. Alternativt sända in det befintliga ärendet till Nordiska Panelen.
    Om du mejlar till oss på vet@skk.se och meddelar att du vill överklaga ett röntgenärende så skickar vi information om hur du gör och vad det innebär, samt den blankett som du ska fylla i och skicka in.
    Vi brukar först rekommendera att man talar med den veterinär som har avläst ärendet för att få reda på anledingen till graderingen av lederna.

  • Hej jag undrar om det går att få en ny bedömning då min hund fick Hd C fast min veterinär tyckte höfterna såg väldigt bra ut? Jag vet att plåtarna var i väldigt dålig kvalite och undrar om något kan blivit missat eller fel? Finns det möjlighet till annat resultat med tydliga och klara bilder?
  • Hej Anna.
    Om bilderna inte varit av sådan teknisk kvalité som krävs enligt FCI för avläsning hade avläsande veterinär skickat tillbaka dem till veterinären och bett om nya. Som jag skrev i mitt svar ovan så kan inte redan bedömda bilder bedömas av en annan veterinär.
    De två alternativ som finns är antingen att vänta minst 6 månader, röntga om hunden, och sända in det ärendet för avläsning. Alternativt sända in det befintliga ärendet till Nordiska Panelen.
    Om du mejlar till oss på vet@skk.se och meddelar att du vill överklaga ett röntgenärende så skickar vi information om hur du gör och vad det innebär, samt den blankett som du ska fylla i och skicka in.
    Vi brukar först rekommendera att man talar med den veterinär som har avläst ärendet för att få reda på anledingen till graderingen av lederna.

  • Hur får man reda på vilken veterinär som läst av resultaten?
    Står i samma sits som ovanstående två, där röntgande vet tycker plåtarna (resultatet) ser mkt bra ut, men visar sig vara C. Vill gärna samtala m avläsande veterinär, även för att få reda på om graden på båda höfterna skilde sig?
  • Hej Gina.

    På röntgencertifikatet som man får hem i brevlådan efter avläsning står vilken veterinär som avläst ärendet. För att få reda på telefontid till den veterinären ringer du till handläggarna på Avel och Hälsa som har telefontid måndag-fredag 13-15 på 08-795 33 66.
  • Hej! Kan vi göra ny HD röntgen utomlands då vi är utomlands i perioder? Är det 6 månader oavsett ålder och var du gör det?
  • Hej Gunilla.

    Du kan röntga hunden utomlands men ärendet måste avläsas av SKK. Om du vill röntga din hund utomlands så har vi direktiv på engelska som du kan få och lämna till veterinärer i utlandet. Så att de röntgar hunden enligt FCI´s kriterier. Kontakta våra handläggare vardagar 13-15 på telefon 08-795 33 66 så hjälper de dig.

    Om hunden har en officiell avläsning, att den blivit röntgad vid 12 respektive 18 månader beroende på ras, måste det gå minst 6 månader oavsett vilken ålder hunden hade vid röntgen.

  • Kan man röntga och även läsa av resultatet i annat land? Även om hunden är svensk reg i SKK.
  • Hej Gunilla.

    Om hunden är permanent boende i Sverige och har ett svenskt avläsningsresultat sen innan så kan du röntga hunden utomlands men det är SKK som ska avläsa ärendet. Man kan inte röntga hunden utomlands, få ärendet avläst i utlandet, och resultatet registrerat hos SKK.
  • Hej!
    Har en valpköpare som var och röntgade. Det togs många bilder på hunden, allt skickades in. Bilderna är så olika?! På några ser det utmärkt ut och på några ej ok. Nu till frågan- får man ta nya plåtar som skickas in till nordiska rådet eller är det alla dessa som skickades in till skk?
  • Hej Gunilla!

    Nordiska Panelen tittar på samtliga befintliga bilder som redan finns hos SKK på den aktuella hunden. Man tar inga nya bara för att skicka till panelen.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.