HD resultat på valp som är såld utomlands

Hej!
Undrar om man kan få infört HD/ED resultat på valpar som är sålda utomlands och har officiellt utlåtande i det landet?
Det är viktig statistik i raser där man exporterar många valpar - som försvinner annars.......

Kommentarer

  • Nej, du kan inte föra in resultat på valpar som exporterats till utlandet. I Sverige har vi ett system där alla resultat registreras, både de bra och de mindre bra. Så är det tyvärr inte i alla länder. I vissa länder väljer hundägarna själva om resultatet ska bli offentligt eller inte, vilket resulterar i att övervägande positiva resultat kommer till allmän kännedom. Öppnar vi för möjligheten att registrera utländska resultat riskerar även vi att endast ett urval av utländska resultat (sannolikt huvudsakligen positiva) skickas till SKK. För raser som har index skulle det innebära att skattningarna av index blir missvisande då den information beräkningarna baseras på inte utgör ett representativt urval. Att ha olika rutiner för olika raser är inte praktiskt genomförbart.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.