Hanhund i avel

Hejsan
Läser på skk RAS och rasklubbens avelsråd (den ras jag är intresserad av) att hanhunden ska vara över 24 månader eller gärna äldre vid sin första parning, är det endast en rekommendation eller är det en lag?
Kennlar som använder en hane som knappt är över året, hur ser ni på det, är det något ni skulle rekommendera till mig som valpköpare?

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej Ulrika.

    Det finns i SKKs regler ingen åldersgräns när man får använda sin hanhund i avel men hunden måste vara könsmogen och helst även psykiskt mogen för att para en tik.
    En äldre avelsdebut är att rekommendera både ur en mognadssynpunkt samt att man då har längre tid på att utvärdera om hunden drabbas av några sjukdomar som innebär att den inte bör gå i avel.
  • Hej
    Hur många max kullar får bör man ta på en hanhund. Känns som det är väldigt dåligt reglerat.  Då en del hannar är pappa till alldeles för många kullar i en ras.
    Mvh
    Jennie Sundqvist
  • Hej Jennie-maria.

    Det finns inte reglerat hur många valpar man bör/får ta på en hanhund. Det man får göra är att titta i rasens RAS dokument (Rasspecifika Avelsstrategier). Där har rasklubben själv satt upp vad som är lämpligt att följa just för sin ras. Men det är fortfarande bara rekommendationer.

  • Finns det någon övre ålder på avelshane? Eller kan de paras hela livet?
  • Hej Charlie,
    det finns ingen övre åldersgräns när det gäller hane.
    Är hanen i hög ålder får man ju dock tänka på om han orkar och är fertil.

    Vänliga hälsningar
  • Hej
    Får man använda en hane i avel som tidigare har varit kemiskt kastrerad?
  • Hej Carina,
    ja det får du göra.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.