Hanhund avel

Hej, jag är ägare till en hanhund och blev tillfrågad att avla på honom.
Från början pratade de andra ägarna om att jag och min familj antingen skulle få 1000kr eller en valp.
Men nu får vi varken eller, finns det inte någon speciell lag eller något som vi kan referera ifrån? Vi vill ha en valp av vår egen hund.
Blir nästan lite rädd att de här människorna ska vara uppfödare ifall de inte är ärliga med oss.

Kommentarer

  • Hej Emma

    Avtalslagen är tillämplig lag vid tecknande av avtal. Det framgår inte huruvida ni tecknat något parningsavtal eller inte? För personlig juridisk rådgivning, vänligen kontakta den juridiska rådgivningen via telefon eller mejl. För det krävs medlemskap i SKK. Om du är missnöjd med din motpart och denne är medlem i SKK, kontakta sekreteraren i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén, Åsa Blomqvist.
    Agneta Juridiska
  • Hej har köpt en tik som är 3 år gammal ,me gamla ägaren vill inte att hon ska avla i framtiden då vi skrev på en vanlig lapp om det . Om jag skulle vilja para henne  vad säger lag om det Med vänlig hälsning, .
  • Hej Emir,

    SKKs regelverk förhindrar våra uppfödare från att avtala om avelsrätt annat än i för ändamålet avsedda avtal (fodervärdsavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt eller delägarskapsavtal). Att avtalet verkar vara upprättat i strid med SKKs regler innebär dock inte att det är ogiltigt er emellan, exakt vad det innebär är dock omöjligt att svara på utan ytterligare information. Om du är medlem i SKK får du gärna höra av dig till oss via mejl eller telefon så ska vi försöka hjälpa dig vidare.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.