Vad gäller vid handpenning för ofödd valp?

Hej ! En undran bara ? Om man ska ta handpenning för valp så ska man skriva kontrakt på specifik valp eller hur ? Hur kan man då ta handpenning på ofödda valpar ? Uppfödaren vill att jag betalar en summa och tingar valpen innan den är född/registrerad. Kan jag bara sätta in pengar på uppfödarens konto?
Om handpenning erläggs ska Svenska Kennelklubbens avtal upprättas i samband med betalning. Glöm inte att specificera vad betalningen avser om du för över pengarna till uppfödarens konto. Så vad är det som gäller egentligen ? Med vänlig hälsning Jojo

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    Tack för din fråga!

    Det är korrekt att SKK har krav på att SKKs köpeavtal ska upprättas när och om man tar handpenning. Handpenningen som får utgöra maximalt 15 % av köpeskillingen fungerar som en säkerhet för säljaren då den visar att köparen har för avsikt att fullfölja köpet och som en trygghet för köparen eftersom den förbinder säljaren att sälja valpen/hunden som handpenningen avser till köparen. För att man som köpare ska kunna erlägga handpenning för en viss valp fordras givetvis att det finns en levande valp som kan identifieras och således kan särskiljas från eventuellt övriga valpar i kullen.

    Enligt SKK är det inte tillåtet att ta handpenning för ofödda valpar. Handpenningen och köpeavtalet ska avse en specifik valp i kullen. Det ska med andra ord stå klart för såväl säljare/uppfödare som köpare vilken valp som "tingats".

    Önskar dig en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej, vi tingade en valp från ett kommande kull (2 månader innan de föddes) men erbjöds inte en av valparna, och blev aldrig informerade av uppfödaren att vi inte skulle erbjudas en valp från kullen. Vi kontaktade dem 5 veckor efter valparna föddes och frågade efter att få handpenningen tillbaka, men de vägrar att återbetala!
    Har vi rätt att få tillbaka vår insättning?
  • Hej Kris!
    Vänligen kontakta Åsa Blomqvist som är sekreterare i Uppfödar- och kennelkonsulentkommittén. Hon nås på mejl; asa.blomqvist@skk.se. Jag förutsätter att uppfödaren är ansluten till SKK.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.