Har jag rätt att få tillbaka erlagd handpenning när jag ångrat mig?

Hej vi var och kollade en valp.hade betalat handpeng skrev inga kontrakt bara lämnade mitt namn. Sen kunde inte ta valpen och ringde uppfödaren och bad henne betala tillbaka pengarna.men hen började skylla på mig allt möjligt sätt. Har jag rättigheten för att få tillbaka pengar.

Kommentarer

  • Hej Aino

    Enligt konsumentköplagen har en köpare (som är konsument) alltid rätt att häva köpet. Säljaren har då rätt till skadestånd vilket framgår i 41 § konsumentköplagen. Detta kan bestämmas till antingen ersättning för särskilda kostnader som säljaren haft för att ingå och fullgöra avtalet, till följd av hävningen samt förlust i övrigt med belopp som är skäligt, 1 st. Säljaren får också förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning om den är skälig, 2 st.
    Det betyder att om ni har gjort upp om att handpenningen är förverkad vid din avbeställning så är den det, har ni inte gjort upp om detta har säljaren bara en rättighet att behålla den del av handpenningen som hen visar att hen haft utlägg för, eller kan visa att hen måste sälja valpen billigare för att den blivit äldre, dvs förlust i övrigt, etcetera.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.