Har jag rätt till handpenningen om jag häver köpet?

Hej,

Om jag tingar en valp och betalar handpenning på den, vad gäller om jag som säljare häver köpet? Om kontraktet är ikryssat ja att handpenning är förverkad men inget mer. Vad krävs av uppfödaren om dom inte betalar tillbaks handpenningen. Räcker de med att dom kryssar i ja i rutan om att handpenningen är förverkad? Kan man tinga ofödda valpar och kan man skriva ett avtal på dessa fast dom ej har något regnr? Vad händer med handpenningen då om de inte blir någon valp till mig som jag vill ha?

Kommentarer

  • Hej Veronica

    Din frågeställning är lite otydlig. Det står att du tingar en valp och betalar handpenning men att du som säljare häver köpet. Antingen är du köpare och tingar och lägger handpenning eller så är du säljare som låter en köpare erlägga handpenning och tinga en valp. Om du som köpare vill häva köpet har du en rätt enligt konsumentköplagen att göra så, såvida du är konsument och inte själv uppfödare eftersom köplagen då är tillämplig mellan er och där finns ingen rätt att häva ett ingånget avtal.

    En säljare har rätt att förbehålla sig en på förhand bestämd summa om en köpare väljer att häva ett avtal om konsumentköp. Om rutan för ja är ikryssad och du har skrivit under avtalet får du anses ha varit informerad om att handpenningen är förverkad vid hävning av köpet. Om ingen på förhand summa har beslutats om har säljaren alltid rätt att behålla summa som motsvarar säljarens förlust av att du som köpare har avbeställt. Ett sådant belopp kan vara motsvarande besiktningskostnad, ny annonskostnad, foder om hunden måste stanna kvar längre och inte flyttar som planerat, försäkringspremie etc.

    Enligt SKKs regelverk är det inte tillåtet för våra uppfödare att låta tinga ofödda valpar och ta handpenning för detta. Det bryter dock inte mot någon lag att göra så utan det är enbart en överträdelse av SKKs regelverk.

    Om du inte är säker bör du inte lägga handpenning. Om uppfödaren kräver detta skulle jag vända mig till en annan uppfödare.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.