Hämta valp tidigare än vid åtta veckor

Hej. Jag ska hämta hem en valp och det är 6 timmars resväg dit och jag och min man har tagit ledigt för att åka och hämta hem henne, men är det farligt eller inte alls ok att hämta hem henne 4 dagar innan hon är helt 8 veckor? Kan det skada valpen?

Kommentarer

  • Hej Marina

    Det är inte alls ok att hämta en valp fyra dagar för tidigt. Det strider mot såväl SKKs grundregler som Jordbruksverkets föreskrifter. Det krävs dispens hos både SKK och Jordbruksverket för uppfödaren att leverera valpen för tidigt och jag tror inte att dispens skulle medges för så mycket som fyra dagar. Jag ställer mig mycket undrande till din uppfödare och dennes leveranstider och jag tycker att du ska kontakta UKKs sekreterare Åsa Blomqvist angående detta; ukk@skk.se.

    Agneta Juridiska
  • Hej. Jag har pratat med uppfödaren och dom hade pratat med er och vi avvaktar tills det gått 8 veckor, som sagt vill inte riskera nåt.. tack för svar.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.