Ha valpkullen en tid hos annan uppfödare?

Är det godkänt att ta hjälp av en uppfödarvän och låta sin tik valpa hos denne, och sedan ta hem tiken och valparna efter ca halva tiden. Detta då det under tiden för planerad valpning kört ihop sig med tiden för uppfödaren.
Tikägaren/uppfödaren står för all kontakt med valpköpare/registrering och försäljning av valparna.

Kommentarer

  • Hej Therese!
    Om det kör ihop sig någon gång, tillfälligt, är det okej att ta hjälp av någon annan person. Man ska då vara väldigt tydlig gentemot valpköparna att kullen delvis bott hos någon annan men att du är säljare/uppfödare och sköter alla kontakter framöver, såväl som ansvarar för eventuella dolda fel mm.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.