Giardia

Varför ingår inte giardia-prov i veterinärbesiktningen när man ska köpa valp av era uppfödare? Alternativt märka kennlar som ej har giardia som "giardiafria" kennlar.

Jag jobbar på hunddagis och vi har ca 65 dagishundar. Vi har märkt att tarmparasiten giardia är ett stort problem. Den smittar och kan var extremt svår att bli av med. Vi har varit tvungna att sanera dagiset ett flertal tillfällen. Det var först när vi krävde se SVA-svar från alla nya hundar som vi äntligen blivit av med parasiten. Det är många hundar som vi fått säga nej tills de behandlat och blivit av med parasiten. Då är de välkomna. Nu har vi koll (tillsammans med våra kunder) på att vi har friska hundar på dagis.

Jag köpte nyligen en egen hund från en av era kennlar. Jag meddelade hur viktigt det var för mig att ha en Giardia-fri hund för att få ta med på arbetet. Uppfödaren sa sig aldrig hört talas om giardia. Valpen vi köpte visade sig ha giardia. Vi har kämpat i 2 månader med detta nu, med sanering, medicinering, veterinärbesök m.m. Uppfödaren hade inte ens tänkt meddela de andra kullsyskonen. Detta känns väldigt oseriöst.

Hur ser ert jobb ut för att få bort detta? Vi är ett hunddagis i hela detta avlånga land som jobbar stenhårt för att bli av med parasiten men vi kan inte göra allt. I USA får man inte vistas med en giardiasmittad hund på offentliga hundrastningplatser eller parker. Vad gör vi i Sverige?

Kommentarer

  • Hej Michaela.

    Vad tråkigt att höra om bekymren på din arbetsplats och med din valp. Jag hoppas att det löser sig för dig.

    De som har mest kompetens angående den typen av frågor som du ställer är SVA. De vet hur man ska tänka och agera runt olika smittor som t ex Giardia. Så det bästa är om du tar kontakt med dem direkt. Se länk nedan.

    Kontakta SVA
  • Hej Linda,

    varför svarade du inte på Michaelas fråga? Nu har det gått ytterligare 2 år och okunskapen är fortfarande skrämmande här ute i verkligheten.
    Har fått helt sjuka förslag av veterinär när jag ringt och rådfrågat. Skötte då min egen provtagning och skickade direkt till SVA, jättebra!
    MEN! Provet kostade 850kr ink moms och det finns säkert ett VÄLDIGT stort mörkertal på smittade hundar i Sverige.
    Dags för SKK att reagera? JA det är önskvärt!

    Med vänlig hälsning
    Carina

  • Hej Carina.

    Tack för din fråga!

    En kollega från vår avledning Avel- och hälsa, e-post: vet@skk.se, kommer att svara dig så snart som möjligt.

    Ha en bra dag!
    Åsa Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.