Visa hunden i galopp på utställning?

Hej!
Ställde ut min Bedlingtonterrier inofficiellt i helgen och domaren ville se hunden i galopp.
Handlern som är 14 år försökte springa för glatta livet för att få hunden i galopp vilket hon inte lyckades med då hunden är vältränad att trava. I kritiken står "galopperade tyvärr inte".
Hunden är sv uch, fi uch, har 2 CACIB och var rankad som sveriges 5e mest prisbelönta bedlingtonterrier när han var dryga 2 år enligt SKBK. Han har alltså ställts ut flera gånger och är van i ringen, lärd att INTE galoppera, hoppa eller busa i ringen. Mitt barnbarn gillar utställningar och ville gärna träna att ställa ut hunden, därför anmälde vi och deltog.
Min fråga är hur vanligt det är att en domare ber om galopp? Själv har jag aldrig hört talas om det och ej heller någon av mina hundägarvänner. Vi var många som ställde oss frågande till det. Tacksamför svar om hur ni ser på saken?

Kommentarer

  • Hej Mona!

    Har aldrig hört talas om att domare bett handlern visa hunden i galopp. Hoppas att ditt barnbarn ändå fick en bra upplevelse med hunden!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.