Fungerar Allergenius?

Hej!

Jag har altid varit intresserad av att skaffa en hund men har avstått då jag som barn fick diagnosen pälsdjursallergiker. Under min uppväxt hade jag en del vänner med pälsdjur och släktingar som hade både hund och katt som jag brukade sova över hos, ibland i flera dagar. Jag kunde reagera med kliande ögon och rinnande näsa, men inget mer allvarligt än så.

I vintras började mitt sug att skaffa en hund återupptäckas. Jag gjorde då ett pricktest som visade att jag reagerade på hund och katt. Jag har dock inte varit i närheten av djur under en väldigt lång period, säg 10 år eller så, och vet inte om jag faktiskt reagerar längre.

Jag har hört och läst om folk som har hund trots pälsdjursallergi som klarar detta och exponerat sig så att det fungerar. Dock har jag sedan jag varit liten blivit inpräntad med att vara försiktig med allergi, och alla läkare jag har pratat med detta om har, givetvis, sagt att jag aldrig ska skaffa en hund då jag kan riskera att utveckla grövre allergi.

Dock har jag precis fått ett tips om Allergenius specialschampoo som påstår sig ta bort allergener upp till 90%. De rescencior som finns att läsa har alla sagt att de blivit hjälpta, allt ifrån att besvären har försvunnit eller avsevärt förbättrats. Jag litar inte blint på detta då all positiv kritik finns att läsa på företagets sida.

Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av detta och tror att det skulle göra det möjligt för mig att kunna skaffa hund? Jag, då jag bor i en liten lägenhet och inte intresserad av jakt eller grövre sysslor, är mest intresserad av en mindre sällskapshund (kanske eventuellt agility och/eller utställning) om det gör någon skillnad.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Emilie,
    om man är allergisk är det viktigt att hålla hunden så ren som möjligt. Om Allergenius specialschampo kan vara lösningen för dig kan jag inte svara på.
    Kanske du kan vända dig till ett allmänt forum och ställa din fråga för att höra andras erfarenheter om schampot.

    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.