Fundering titlar - Nordisk champion vs SE FI NO DK CH?

Jag ser att många har SE CH, FI  CH, NO CH, DK CH som titlar i stället för Nordisk champion, har man då valt att inte ansöka om nordiskt championat?

Om man har nordiskt championat baserat på två svenska CACIB, ett norskt och ett finskt, ansöker och får titeln Nordisk champion och därefter erövrar ett danskt CACIB, kan man lägga till DK CH då?

Kommentarer

  • Hej,

    Precis det stämmer, NORD UCH är en kombinationstitel som man måste ansöka om. Ifall man önskar ha dom nordiska championaten separata så skickar man inte in någon ansökan.

    Det är tre nordiska championat som grundar sig till titeln NORD UCH så om ni sedan tar ett championat i det fjärde nordiska landet så kan den titeln läggas till separat som ytterliggare en titel.

    För championat krävs inga CACIB utan endast tre CERT i ett av dom nordiska länderna för ett championat och sen behövs det endast ett cert i varje annat nordiskt land för att bli champion.

    T.ex. tre cert i Sverige resulterar i SE UCH. ( vissa raser har även krav på provmerit )
    Om en hund har SE UCH så krävs endast ett cert i Finland för titel FI UCH

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej! Min hund blev finsk champion 2018, jag vill nu beställa championatdiplomet men hittar inte hur jag skall gå tillväga. har Ni möjligtvis någon adress till Finska kennelklubben s¨jag kan skriva till dom eller har ni andra tips.:) Vänliga hälsningar
  • hej,

    Här är en länk till Finska Kennelklubbens hemsida.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.