Franskregistrerad rashund kommer resa ofta inom EU, behöver den omregistreras i Sverige?

Hej,
jag kvinna med svenskt pass, har en hund med franskt pass. Min hund, en rashund, är registrerad i franska kennelklubben, rabiesvaccinerad samt exporterad ut från Frankrike vid 19 veckors ålder, av mig själv den nye ägaren (privatperson), 28 dagar efter rabiesvaccineringen. Jag avser resa ofta inom EU med hunden och undrar om det är nödvändigt att omregistrera den i Sverige. Hundens franska pass borde väl räcka? Hunden är försäkrad i Agria enligt deras regler helt ok.

Kommentarer

  • Hej Marie,
    Du behöver inte registrera din hund i SKK om hunden enbart ska vara i Sverige, vill du däremot tävla eller avla på din hund i Sveriges måste hunden omregistreras och få ett svenskt registreringsnummer.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.