Frågor om hund med bibehållen avelsrätt

Funderar på att ta en tik på halvfoder.

Om vi behöver omplacera hunden efter kullen är tagen, gäller fortfarande att vi måste betala 50% av hundens värde till säljaren? Eller är hunden efter kullen är tagen vår att förfoga över likväl som om vi köpt den på vanligt vis?

Om hunden blir sjuk och behöver tas bort, då ska vi ersätta säljaren med resterande 50% av köpeskillingen, men har säljaren någon bestämmanderätt i de fallen om ett beslut måste tas om hunden, eller är det vårt beslut att ta?

Kommentarer

  • Hej Kerstin!

    Av avtalet med bibehållen avelsrätt följer att 50% av köpeskillingen ska betalas kontant, och resterande hälft genom en valpkull med minst en levande valp (för tik) och med 3 valpkullar med minst en levande valp (för hane). Vid ingåendet av avtalet övergår äganderätten till köparen vid tidpunkten för överlåtelsen. Efter att avelsrätten har nyttjats har avtalsvillkoret fullföljts. Det innebär att du då förfogar över hunden med full äganderätt såsom om du hade använt dig av ett vanligt köpeavtal. Alltså kan du i det skedet överlåta hunden utan att betala något ytterligare till säljaren eftersom du redan har erlagt hela köpeskillingen.

    I den mån hunden blir sjuk och behöver avlivas följer det av din äganderätt till hunden att det är du som i sista hand beslutar om ifall hunden skulle behöva tas bort. Säljarens ersättning utgår, som du nämner i form av resterande 50% av köpeskillingen i den mån denne ännu inte har hunnit få ut sin avelsrätt.

    Lycka till med hundköpet!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.