Frågor om ansvar när katt blivit ihjälbiten av hund

Hej! Har lite frågor om koppeltvång och strikt ägaransvar gällande hund.

Min katt blev förra veckan ihjälbiten av en hund på våran gård som ligger i ett bostadsområde, hunden har tidigare jagat katten och nu blev de så illa att han blev ihjälbiten. Vi kontaktade våran polis i kommunen och dom lade ner åtalet eftersom att en olycka var tvungen att hända två gånger för att de skulle bli någon anmälan mot ägaren, och polisen ansåg att de var en olyckshändelse när ägaren var full och inte hade någon koll på hunden, och att vi hade måsta anmäla hunden första gången den jagade katten. Hur går man till väga efter något sånt har hänt, för att de inte ska hända en gång till? Mvh

Kommentarer

  • Hej My

    Man ska agera precis såsom ni har gjort. Tyvärr är det vanligtvis så att det krävs fler än en anmälan för att en hundägare ska åläggas ex munkorgstvång eller koppeltvång. Nu är dock hunden och dess ägare anmälda en gång och anmälan finns kvar även om ärendet lades ner. Om hunden även i fortsättningen jagar katter, oavsett om de blir bitna eller ej, ska ni anmäla igen. Ni kan också vända er till länsstyrelsen om det är så att hundägaren inte klarar av att uppfylla djurskyddslagens regler kring hur hundar ska hållas (motion, rastning, mat etc). Om ägaren har alkoholproblem kan länsstyrelsen besluta att omhänderta hunden, detta förutsätter dock att ägaren missköter hunden. Om kommunen har regler om koppeltvång kan ni även vända er till miljö- och hälsa inom kommunen. De ansvarar för att djur inte ställer till olägenhet för sin omgivning (ex skäller oavbrutet etc). Eftersom hundägaren har strikt ansvar oavsett hur en olycka/händelse har gått till har ni rätt till ersättning för era skador, dvs eventuella veterinärkostnader, inköp av ny katt, förlorad arbetsinkomst om ni befann er hos veterinär på arbetstid etc. Dessa kostnader ersätts vanligen av hundägarens ansvarsförsäkring (hemförsäkring) när sådan finns.

    Agneta Juridiska
  • Hej!
    Intressant läsning om ansvar för vad hundar o katter kan ställa till med. Jag undrar vad som skulle hända om min hund skadar en katt i min egen trädgård? Hunden går lös på tomten eftersom hela trädgården är inhägnad. Vad händer om katten skadar min hund inne på min tomt? Jag anser att den inte har här att göra men det är förmodligen fel eftersom det verkar som att katter tillåts ställa till vad som helst även inne på annans tomt och kanske också inne i annans hus? 😕😗
  • Hej Inger och tack för din fråga!

    Katter ska enligt 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter (tillsynslagen), hållas under sådan uppsikt att de inte orsakar sin omgivning avsevärda olägenheter. För hund gäller strikt skadeståndsansvar. Det betyder att hundägaren blir ansvarig att ersätta de skador som vederbörandes hund orsakar omgivningen oavsett om denne har varit oaktsam eller inte. Det strikta skadeståndsansvaret gäller inte för katter eftersom de anses till naturen vara självgående, och eftersom det är omöjligt för kattägaren att kontrollera exakt var katten befinner sig. Detta framgår bland annat motsatsvis av 19 § tillsynslagen (det strikta skadeståndsansvaret för hund).

    Eftersom det strikta skadeståndsansvaret inte gäller avseende de skadorna som katten orsakar din hund, återstår det generella skadeståndsansvaret enligt skadeståndslagen. För att göra detta gällande, krävs det att kattägaren har varit oaktsam. För att kattägaren ska kunna anses som oaktsam krävs det att denne borde ha insett att katten kan attackera andra djur eller människor, och ändå släppt ut den. Här kan det till exempel vara relevant att katten tidigare har attackerat din hund, eller i övrigt visat aggressiva tendenser.
  • Tack för snabbt svar! Det gör alltså ingen skillnad om det sker inne på min privata tomt eller i mitt hus?
  • Hej igen Inger!

    Nej det gör inte någon skillnad vad gäller kattägarens skadeståndsansvar.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.