Frågor ang registrering när hunden inte har en godkänd FCI stamtavla.

Hej, jag har en fråga ang östeuropeisk schäfer. Är intresserad av en kull som är född här i Sverige och båda föräldrarna har stamtavla i en annan kennelklubb, IKU. Så även valparna har stamtavla där. Är de möjligt att regga enskild valp efter födseln i skk? MvhVictoria

Kommentarer

  • Hej Victoria,
    tyvärr är en stamtavla från IKU icke godkänd så hunden kan tyvärr inte registreras i SKK på den.
  • Hej ! Jag undrar om det är några problem att föra över en  hund med ASCA stamtavla till skk
    mvh
    Erika
  • Hej Erika,
    den klubben är godkänd, det blir dock ingen registrerad härstamning på hunden men den får ett svenskt registreringsnummer.
    ASCA är endast godkänd för  Australian Shepherd

  • Kan man föra över en hundvalp i samband med import från DRU Dansk Racehunde Union till SKK ?
    Annika
  • Hej Annika,
    nej, hunden måste först vara registrerad i Danska kennelklubben.
  • Hej!
    Jag har en fråga angående min franska bulldoghane. Han är köpt ifrån vit ryssland och både mamman och pappan har stamtavla. Våran hund är registrerad i jordbruksverket här i Sverige. Jag skulle gärna vilja prova ställa ut honom men vet inte vart jag ska börja om detta är möjligt?
  • Hej Evelina,
    för att du ska kunna ställa ut din hund måste den först vara registrerad i SKK, och för att en importerad hund ska bli registrerad i SKK måste den först vara registrerad i sitt lands officiella kennelklubb. Hunden måste alltså ha en exportstamtavla från kennelklubben i Vitryssland. Du får kontakta uppfödaren om han/hon kan hjälpa dig.
    Här finner du lite mer information hur man registrera en importerad hund.
  • Hej...
    Har lite svårt att förstå alla regler.. Har en VEO (Östeuropeisk Schäfer) med stamtavla från IKU, betyder det att rasen inte godkänns i SKK? Eller är det själva hundrasen som inte är godkänd? Vet att en VEO ägare i Finland varit med sin hund på utställningar i Sverige..Betyder det att jag inte kan ställa ut hunden överhuvudtaget?

    Mvh
    Maria Virtanen
  • Hej Maria,

    Rasen är godkänd men för att kunna registrera in hunden i SKK måste hunden har en exportstamtavla från en FCI ansluten kennelklubb. SKK godkänner inte stamtavlor från IKU vilket innebär man kan inte registrera in en hund i SKK som har en IKU stamtavla.

  • Hur är det då med hund som fötts här i Sverige vars föräldrar är registrerade i UKC???
    Papper/stamtavla finns.
  • Hej Lina,

    Det beror på vilken ras er fråga gäller samt vilket födelsedatum hunden har.

    Ta kontakt med oss på reg@skk.se eller ring oss under telefontiden 13.00-15.00 på telefonnummer 08-795 33 11 så kan vi kolla mer kring just ert ärende.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.