Dolda fel-ansvar vid försäljning av vuxen hund

Hej!

Har som uppfödare ett par frågor när det gäller försäljning av en vuxen hund.
Vad jag förstår så gäller "dolda fel" i tre år oavsett hundens ålder, har dock märkt att det är svårt att hitta en sådan försäkring- hur gör man om man inte hittar en sådan försäkring? Aktuell hund blir två år i sommar så han har en bit kvar av sin doldafelförsäkring sedan valptiden.
Vad är högsta ersättning en ny ägare kan kräva om det skulle visa sig att det finns ett dolt fel - förr har man nämnt inköpspriset men har även läst om fall där beloppet blivit mycket högre?
Är det korrekt uppfattat att om man skänker bort en hund så krävs ingen doldafel-försäkring/skyldighet att stå för ev. framtida fel? Bör man besiktiga även en sådan hund?

Med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej Lena

    Som uppfödare räknas du som näringsidkare om du säljer till en konsument, oavsett om du säljer en valp eller en vuxen hund. Jämför med om du köper en begagnad bil, säljaren har ett ansvar, dock kan pris och skick göra att man inte förväntar sig eller kan kräva samma skick som vid köp av valp eller ny bil.

    Svaret på din fråga är således att du är ansvarig för dolda fel i tre år och att du de sista två åren inte kommer att ha någon försäkring som täcker dolda fel utan att du då måste kunna betala ur egen ficka.

    Enligt våra avtal är gränsen köpeskillingen och det har alltid varit en vedertagen skadeståndsrättslig princip. Denna har dock omkullkastats i dels två rättsfall angående olycksfall på hund och katt och sedermera nu också angående ett dolt fel på valp. Detta har försäkringsbolagen åtgärdat genom att erbjuda sig att fortsätta på hundens individuella försäkring om det finns en dolda fel försäkring. Det är dock inget säljaren kan förlita sig på för finns ingen individuell försäkring eller vill inte köparen använda den hamnar säljaren i ett dåligt läge. Många ggr kommer detta dock hjälpa säljaren som bara behöver betala köparens självrisker och inte hela behandlingsbeloppet.

    Det är också korrekt att man inte ska kunna bli skadeståndsskyldig för en hund som man ger bort. Du har dock en skyldighet att besikta även hundar som du skänker bort. Du ska använda ett köpeavtal och ange 0 kr i köpeskilling. Till köpeavtalet ska bifogas ett besiktningsintyg såväl som stamtavlan. Det finns inget som hindrar att köparen bekostar besiktningen när denna får hunden utan kostnad, det är ju en trygghet för köparen att hunden besiktas före leverans/äganderättsövergång.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.