Försäljning av hund man ej är uppfödare till

Hej
Jag har en hund som jag har köpt av en annan uppfödare som jag nu skall sälja vidare. Vad skall jag använda för avtal?

Kommentarer

  • Hej,

    Förutsatt att du är uppfödare ska du använda SKKs köpeavtal, är du inte uppfödare kan du använda valfritt avtal. Om du behöver beställa ett köpeavtal gör du det från vår blankettbeställning.

    Vänliga hälsningar
  • Så jag skall använda det avtal jag använder för hundar jag själv har fött upp för en hund jag inte har fött upp? Så jag tar över uppfödarens ansvar om jag säljer en hund vidare som jag själv inte är uppfödare till?
  • Hej igen,

    Ja, eftersom du är uppfödare är du att anse som näringsidkare enligt konsumentköplagen när du säljer hundar, oavsett vem som fött upp dem. Det innebär att du har samma ansvar för den vuxna hund du säljer som du har när du säljer valpar från egen uppfödning.
  • Ok. Eftersom jag i min tur har köpt hunden från en uppfödare, hur kan jag då ställa den personen till svars om det är något med hunden? Tex dolt fel
  • Du kommer alltid att vara ansvarig inför din köpare, men om felet har sitt ursprung hos den andra uppfödaren kan du i din tur föra talan om ersättning gentemot denne.
  • Hur skall jag svara avseende om uppfödaren har tecknat "Dolda fel" försäkring? Vederbörande uppfödare har gjort det, skall jag svara "ja"? Då borde ju isf nya ägaren kunna åberopa uppfödarens försäkring? Jag kan ju inte teckna en dolda fel försäkring på en hund jag inte har fött upp?
  • Hej igen Lize!

    Såvida du inte själv kan ordna med en dolda fel försäkring på hunden, i ditt namn, ska du inte kryssa ja avseende dolda fel försäkring. Du ansvarar gentemot din köpare och det är mellan er avtalet gäller. Att det finns en dolda fel försäkring i ett annat led är inte av intresse i ert avtalsförhållande.
    Agneta Juridiska
  • Jag tror att ni behöver se över ert avtal, för det passar inte bra att använda när man inte är uppfödare av hunden. Man blandar friskt termer så som "säljare" och "uppfödare".
  • Hej,

    Vi tar med oss dina synpunkter inför kommande avtalsrevision.

    Hoppas du får en fortsatt fin dag!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.