Försäkring vid fodervärdsavtal

Vilket är vanligast, att överlåtaren eller fodervärden betalar liv- och veterinärvårdsförsäkringen vid ett fodervärdsavtal?

Kommentarer

  • Hej John

    Det finns inget svar på den frågan. Av det jag hör är det vanligt att fodervärdshunden ligger i överlåtarens flockförsäkring (eftersom premien då är billigare) men att den betalas av fodervärden. Om fodervärden tecknar försäkring brukar vi råda våra uppfödare att teckna en egen försäkring på hunden vid valpning för att försäkra sig om att det finns pengar för veterinärvård om sådan behövs.

    Agneta Juridiska
  • Måste jag som fodervärd teckna egen försäkring till hunden?
  • Hej Christina!

    Det finns ingen anledning att hunden är dubbelförsäkrad. Du behöver därför prata med överlåtaren och se om denne håller hunden försäkrad eller ej. Om det är så bör ni dela på avgiften för premien eftersom du ansvarar för alla skador och sjukdomar hunden drabbas av som inte rör avel (parning och valpning). Om hunden är oförsäkrad kan det bli mycket kostsamt med vården. Du är också skyldig att betala livvärde till överlåtaren om hunden avlider innan överlåtaren utnyttjat sin avelsrätt. Detta täcks normalt av försäkringen men måste bekostas av dig privat om försäkring saknas.

    Hunden bör därför vara ordentligt försäkrad med såväl livvärde som veterinärvård och avel. Rimligen bör ni kunna dela denna kostnad och då kan båda nyttja hundens försäkring.
    Agneta Juridiska
  • Hon hade flockförsäkring men den var inte förmånlig för mig sa hon  sa jag skulle ta en egen , därför jag funderat på om jag behöver om hon redan har henne försäkrad .
    Vad gäller då man har en flockförsäkring?
  • Hej Christina,

    I enlighet med Agnetas svar ovan så bör du föra en dialog med överlåtaren för att se ifall hunden är försäkrad eller inte. För din del är det viktigt att tillse att hunden har en försäkring som täcker ev. skador och sjukdomar som hunden kan drabbas av hos dig och som du är ansvarig för.

    Flockförsäkring innebär att man har alla hundar samlade i en och samma försäkring med samma trygghet för alla i flocken.

    Med vänliga hälsningar,

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.